Kuka voi olla kuulematta lastemme hätähuutoa! (1929)

Taisteluun-lehdelle kirjoittanut N. Kavenius.

Uusin vaihe tämän maan fascistien pyrinnöissä on toimenpiteet koululaitoksen militarisoimiseksi. Heille ei riitä se, että kaikki vapaat järjestöt, partiojärjestöistä suojeluskunnan oravakomppanioihin saakka, palvelevat heidän tarkoitusperiään. Niihinhän kuuluu vain porvarillisista kodeista lähtöisin olevia poikia ja tyttöjä. Nyt tehty aloite merkitsee sitä, että työtätekevän luokankin nouseva polvi voidaan vetää militarismin alttarille.

Asian alkuvaiheet ovat seuraavat: Viimevuoden lopussa teki Suomen Rauhanliitto-niminen järjestö kouluhallitukselle esityksen kouluopetuksen järjestämisestä nykyistä enemmän rauhanaatetta palvelevaksi. Vastapainoksi tälle aloitteelle puolustuslaitoksen taholta jätettiin pari kuukautta tämän jälkeen, niinikään kouluhallitukselle päinvastainen esitys. Sen mukaan olisi koulukirjat uusittava sotilaallisia näkökohtia palvelevaksi sekä historian, maantieteen, kemian ja voimistelun opetuksessa olisi varattava aikaa ja tarpeellista huomiota sotilaallisiin tarkoitusperiin.

Huomioon on otettava, että nämä ovat julkisuuteen saatetut tiedot tehdystä esityksestä. Todennäköistä on, että esityksessä on “pimeitäkin” kohtia, joilla lasten sotilaallisessa koulutuksessa on suuri merkitys, ja joita ei yleisen mielipiteen vastaannousemisen pelosta ole katsottu sopivaksi saattaa suuren yleisön tietoon.

Mutta nämä tunnetutkin kohdat ovat jo omiaan osoittamaan mistä on kysymys. Katsokaamme! Historian tunnilla tehdään koululaisille selväksi miten historian oleellisena osana ovat juuri sodat ja miten esim. Suomi on vanha ja voimakas sotilasmaa. Yhteiskuntaoppitunnilla osoitetaan miten yhteiskunnalliset olot ulkolaisine (Neuvostoliitto) ja sisäisine (“kommunistit”) vihollisilleen, vaativat kaikkien isänmaallisten kansalaisten aseistautumista ja sotilaallista kouluutusta. Maantiedetunnilla taas johdonmukaisesti edelliselle, osoitetaan miten “helposti” pienikin maa voi puolustautua, maantieteelliset näkökohdat huomioon ottaen, vihollisiaan vastaan. Ja lopuksi, kemian tunnilla tehdään selväksi myrkkykaasujen merkitys ja tarkoitus, niiden valmistus ja käyttötapa. Näin on tarkoitus saavutettu, ja jokainen tämän koulutuksen saanut oppilas on ahdettu täyteen militaristisia ajatuksia ja suur-suomiaatteita. Ja se juuri on kaiken tarkoituksenakin.

Ymmärtääkseen tämän fascistisen aloitteen merkityksen ja laajuuden on syytä muistaa, että samanlainen fascistinen militarisoimistyö on käynnissä muissakin maissa.

Yksi tällaisia maita on maailmansodassa häviölle joutunut Saksa. Ollen voittajamaiden ankarassa sotilaallisessa valvonnassa on sen täytynyt keksiä sopivia keinoja, joilla naamioi sotilaskasvatuksensa. Yksi näitä on se, että sotilaskasvatus pyritään saamaan mahdollisimman tehokkaaksi jo kasvuiässä olevien keskuudessa. Tästä saa pitemmittä puheitta vakuuttavan käsityksen silmäilemällä oheenliitettyä kuvaa.

Sama on tilanne maailmansodan voittajamaassa Ranskassa. Militaristinen koulukasvatus on siellä erittäin voimakasta. Suurilla paraadeilla, elokuvanäytännöillä y.m. joita lapset viedään katsomaan, koetetaan sotilaallista innostusta saada koululapsiin kasvatetuksi.

Havainnollisen kuvan tässä suhteessa antaa myöskin fascismin kotimaa Italia. Siellä on Mussolinin erikoisessa suojeluksessa olemassa suuri lapsijärjestö, joka sotilaallisin juhlamenoin ja kiväärein kasvattaa kouluiässä olevista lapsista tuon mustan järjestelmän mustapaitaisia kannattajia.

Esimerkkejä olisi muualtakin, mutta nämät riittänevät osoittamaan meille mistä nyt on kysymys. Ei ole vielä pitkä aika kulunut kun pääkaupungin koululapset kuljetettiin aitoranskalaiseen tapaan katsomassa “kaasupuolustusnäyttelyssä” millaisia jälkiä jättää sinappikaasu, millaisia kaasunaamareita käytettiin missäkin maassa maailmansodan aikana, millaisia naamareita siviiliväestön olisi käytettävä j.n.e. Pitkää aikaa ei ole myöskään kulunut siitä, kun eräässä Pohjanmaan koulussa opettaja selitti oppilailleen, värvätessään heitä johonkin epämääräiseen järjestöön: “Kun jonkun aikaa ensin pidetään aseettomia harjoituksia, saadaan sitten pienet kiväärit”, eräs toinen opettaja: “Sitten kun olette täyttäneet 16 vuotta saatte kiväärin ja suojeluskuntapuvun” ja eräs kolmas opettaja: “Kesällä lähdetään huvittelemaan Tuusulaan 4 viikon ajaksi, jolloin vielä saatte kiiltovartiset saappaat ja valtion ruuan …” Muistettakoon, että Tuusulassa toimii — suojeluskuntain upseerikoulu.

Tarvitaanko enemmän esimerkkejä? Tuskin. Nämät muutamat, päivälehdistä poimitut tapaukset riittävät selvästi osoittamaan, mihin meillä ollaan menossa — mikä on tuon sotilaskasvatustyön takana. Yhtenä niistä on Tuusulan sotilaskoulu, suojeluskuntakasvatus!

Etteivät nämät esitetyt tapaukset ole yksityisiä ja irrallisia tapahtumia, sitä osoittaa se, että samaan aikaan kun edellä esitetyt tapahtumat ovat tulleet julkisuuteen, on porvarilehdistön taholta johdonmukaisesti lähdetty häikäilemättömään hyökkäykseen työväen ainoaa lastenjärjestöä, Järjestönuorten liittoa vastaan. Tässä hyökkäyksessä kulkevat kaikki porvarilliset lehdet, “edistysmielisistä” aina mustimpaan fascistien äänenkannattajaan asti, samassa rintamassa ja kaikkien niiden yhteinen tunnus on: työväen lastenliike on lakkautettava! Kuvaavaa on, että tähän kuoroon on yhtynyt myöskin sosdem raittiusliiton äänenkannattaja, julistamalla järjestönuorten liikkeen kommunistiseksi, joka liialla politikoimisella ja vallankumouksellisuudella hukuttaa lapsista — ihmisen! Ja kaikkeen tähän hyökkäykseen on muodollisen syyn antanut se, että mainittu liitto on kouluhallitukselta tiedustellut, miten kouluhallitus aikoo suhtautua esitettyyn sotalaitoksen tekemään ehdotukseen!

Suomen työväestön yksimielinen kanta on kuitenkin se, että militarismia vastaan on ehdottomasti taisteltava ja ennenkaikkea on asetuttava jyrkästi sitä vastaan, että kouluissa keskenkasvuiset ja kehitysiässä olevat lapset saastutettaisiin tuolla myrkyllä, joka tuottaa tuhoa ja hävitystä sekä tuhansien ihmisten kuolemaa.

Taisteluun!, No 6−7, 1929, “Suomen työväen raittiusliiton äänenkannattaja”

Leave a comment