Demokratia ja väkivalta
T. Lehén
I. Väkivaltapoliitikot rauhan ja vapauden enkeleinä
Ajatustenlukijat
Oli kerran susi, joka söi lampaan suuhunsa, perustellen menettelyään sillä verukkeella, eitä lammas muka oli hautonut mielessään väkivaltaa sutta itseään vastaan. Tämä farisealainen susi onkin sittemmin ollut kautta aikojen kaikkien väkivaltapoliitikkojen esikuvana. Siitä ottivat vaarin mm. Hitler ia Göring, kun he poltattivat Berliinin valtiopäivätalon, syyttäen sitten kommunisteja konnantyöstään. Mutta Suomen väkivaltapoliitikot eivät ole paljoakaan jääneet jälkeen Hitleristä ja Göringistä mainitun suden valtioviisauden jäljittelemisessä. Tiettyähän on, että juuri ne suomalaiset piirit, joilla on eniten väkivallantekoja omallatunnollaan, ovat kaikkein kärkkäimpiä syyttelemään väkivaltaisista aikeista kommunisteja.
Noihin todellisiin väkivaltapoliitikkoihin kuuluvat ennen kaikkea kokoomuspuolueen näkyvät ja näkymättömät napamiehet sekä tannerilaiset puoluepomot. He ovat ottaneet urakakseen kääntää Suomen kansan sellaiseen uskoon, että kommunistithan ne tässä maassa ovatkin varsinaisia väkivallantekijöitä ja hulinoitsijoita. Heidän kuvailunsa mukaan me ”synkkäkatseiset vasemmistoveljet” olemme sellaisia hurjimuksia, jotka emme mitenkään malta odottaa, kunnes kuolemme luonnollisella kuolemalla. Ei, me tahdomme ehdottomasti saada mahdollisimman pian väkivaltaisen lopun, tulla hirtetyiksi tai ammutuiksi, tahi ainakin pieksättää itsemme rammoiksi Fagerholmin, Simosen ja Gabrielssonin rakuunoilla.
Mutta noiden omasta mielestään kenties hyvinkin äveriäiden syyttäjien asema on aikalailla nolo, sillä he eivät voi mainita ainoatakaan esimerkkiä suomalaisten kommunistien suorittamista väkivallantöistä. Heiltä jää sormi suuhun, kun heidän pitäisi vastata, ketä ja koska me olemme pamputtaneet, muiluttaneet tahi murhanneet. Ja kun tällaisia tosiasioita ei ole, ei heillä ole muuta neuvoa kuin ruveta psykologeiksi ja ajatuksenlukijoiksi. Mainitsemaani sutta matkien hekin väittävät meillä olevan väkivaltaisia aikeita, sanovat meidän hautovan mielessämme hulinaa ja sekasortoa. Ja niinpä nämä verrattomat psykologit ja ajatuksenlukijat ovatkin keksineet juttunsa SKP:n ”barrikadilinjasta”, kommunistien ”kapinasuunnitelmista” jne jne. Ja nämä heidän oman mielikuvituksensa luomukset ovatkin ainoat ”todistukset” kommunistien väkivaltaisuudesta.
Me katsomme käsiin
Me kommunistit olemme paljoa vaatimattomampia, mitä psykologeina ja ajatuksenlukijoina esiintymiseen tulee. Me katsomme itse ja keholtamme kaikkia muitakin kansalaisia katsomaan politiikassa ihmisten käsiin, tuomitsemaan heitä heidän tekojensa perusteella. Eikä meillä ole tarvettakaan ruveta arvailemaan kokoomuksen herrojen ja tannerilaisten puoluepamppujen salaisia aivoituksia, vaan annamme mieluummin tosiasiain puhua omaa selvää kieltään.
Suomen kokoomuslaiset ja tannerilaiset väkivaltapoliitikot luulevat pelaavansa hyvinkin hienoa peliä, kun he aina vaalien edellä puhuvat kauniita sanoja rauhasta ja vapaudesta, ovat esiintyvinään väkivaltaa ja sekasortoa vastaan. Mutta heidän suuri onnettomuutensa on siinä, että he eivät voi puhuessaan piilottaa minnekään likaisia käsiään, eivät voi valehdella olemattomiksi veriruskeita syntejään Suomen kansan rauhaa ja vapautta vastaan. Sattuu näet aina käymään niin, eitä he unohtavat olevansa väkivallan vastustajia parahiksi juuri silloin, kun heillä olisi tilaisuus osoittaa se käytännössä.
Vuonna 1917
Jos suomettarelaisen, nykyisen kokoomuspuolueen herrat olisivat vuonna 1917 muistaneet olevansa väkivallan vastustajia, eivät he olisi ryhtyneet perustamaan tähän maahan suojeluskuntia, he eivät olisi näiden antaneet panna toimeen Muolaan verilöylyä ja muita samanlaisia tihutöitä, jotka pakottamalla pakottivat työläiset ryhtymään itsepuolustustoimenpiteisiin, perustamaan omia järjestökaartejaan. Tosiasiahan on, että Suomen Punainen Kaarti perustettiin vasta senjälkeen, kun ”porvariston verikaartit”, joiksi vanha Työmies-lehti suojeluskuntia nimitti, olivat jo pitkän aikaa riehuneet.
Jos suomettarelaiset kokoomuksen herrat olisivat tuona aikana muistaneet olevansa väkivallan vastustajia, olisivat he kenties pidättyneet niistä juonitteluistaan, joiden tuloksena oli Kerenskin husaareiden kutsuminen hajottamaan Suomen työläisenemmistöistä eduskuntaa, sen vuoksi, että se oli rohkeasti taistellut Suomen itsenäisyyden puolesta. Näiden samojen väkivaltapoliitikkojen toimesta sittemmin murhattu Irmari Rantamala (Maiju Lassila) kirjoitti tästä asiasta syyskuussa 1917:
”Niinkuin myrkyllinen toukka ovat ne… julkeilla vihjauksilla kutsuneet väliaikaisen hallituksen kasakka- ja kirgiisijoukkoinensa avukseen Suomen vapauden tuhoksi, kutsuneet ilkkuen, saastainen ilo povessa. On näet julkeaa ulkokultaisuutta kieltää sitä ilmeistä tosiasiaa, että porvaristo, saadakseen sosialistisen eduskunnan hajoitetuksi, sen alkaman kansan vapautustyön lokaan poljetuksi, keinotteli oman maansa eduskuntaa väkivallalla hajoittamaan vieraan maan vastavallankumoukselliset pistimet. Kun lisäksi tietää, että Venäjän täkäläiset valistuneet sotaväenosastot päällikköinensä kieltäytyivät hirttämisen uhallakin alentumasta siihen Suomen porvarien haluamaan rikokseen, niin käsittää, minkä kaamean häpeän peittämänä Suomi, sen porvaristo, nyt seisoo Venäjän ja koko maailman edessä” (Totuuden nimessä, sivu 36).
Vuonna 1918
Ja jos nämä samat herrat olisivat sattuneet vuonna 1918 muistamaan olevansa väkivaltapolitiikan vastustajia, olisi heillä ollut oivallinen tilaisuus todistaa se käytännössä, sillä hehän edustivat silloin johtavaa hallituspuoluetta. Mikseivät he panneet rikkaa ristiin hillitäkseen johtamansa valkoisen terrorin riehuntaa? Mikseivät he estäneet suojeluskuntiaan ja saksalaisia aseveljiään murhaamasta ainakin osaa niistä 20 000 suomalaisesta työläisestä ja torpparista, jotka tosiasiassa lahdattiin kansalaissodan taistelujen jälkeen.
Ja niin edespäin
Mikseivät kokoomuslaiset isät vuosina 1929–30 yrittäneetkään estää omia lihallisia ja henkisiä poikiaan, silloisia ”nuoriaan”, iikollifasisteja, tekemästä hävitysretkiä työväenlehtien kirjapainoihin ja toimituksiin, muiluttamasta ja murhaamasta poliittisia vastustajiaan? Miksi he päinvastoin silittivät poikiensa päitä, ylistäen heidän tihutöitään ”kevätvirroiksi”? Ilmeisestikin siksi, että he eivät sattuneetkaan silloin muistamaan olevansa ”väkivallan vastustajia”. Mutta kansa muistaa aina sen tosiasian, että fasistijärjestö IKL oli eräs kokoomuspuolueen haaraliikkeistä.
Miksi nämä niin sanotut ”väkivallan vastustajat” hallituksessa ollessaan teetättivät valtiollisella poliisillaan sen kataluudessaan maailmanennätysmäisen murhasyytteen, jonka perusteella Toivo Antikainen, eräs Suomen kansan lahjakkaimmista ja sankarillisimmista pojista tahdottiin mestata, mutta tuomittiinkin sitten ”ainoastaan” elinkaudeksi kuritushuoneeseen — tapahtumattomasta rikoksesta? Sisäministerinä oli silloin kokoomuslainen Puhakka ja valtiollisen poliisin päällikkönä kokoomuksen nykyisiin napamiehiin kuuluva Esko Riekki.
Entä tannerilaiset ja heidän marskinsa?
Ja mikä ihme ja kumma siinä on, että oikeistososialidemokraattiset puoluepomot, jotka nyt vaalien edellä osaavat niin söpöisesti visertää rauhasta ja vapaudesta, kunnostautuvatkin sodan ja väkivallan töissä aina, kun saavat siihen tilaisuuden.
Heidän marskinsa Väinö Tanner aloitti uransa sotarikollisena jo vuonna 1917. Senaattorina ollessaan hän ehdotti annettavaksi Suomen valtion varoista Venäjän väliaikaisen hallituksen sotatarkoituksiin 350 miljoonaa Suomen kultamarkkaa (nykyisissä rahoissa lähes 100 miljardia) samaan aikaan kuin Venäjän kansa kävi suurta taisteluaan tuota hallitusta vastaan, sodan lopettamiseksi. Tästä rikoksesta Suomen työläiset vaativatkin Tannerin erottamista silloisesta sosialidemokraattisesta puolueesta. Ja vuoden 1918 keväästä alkaen on Tannerin ja hänen opetuslastensa politiikka ollut, eräitä alussa sattuneita ”väärinkäsityksiä” lukuunottamatta, mitä veljellisintä yhteistoimintaa ensin kenraali von der Goltzin ja sitten kotimaisten kokoomuslaisten ja muiden porvarillisten väkivaltapoliitikkojen kanssa. Varsinkin työväen ammatillisten järjestöjen väkivaltainen hajoittaminen ja mitä erilaisimmat terroritoimenpiteet vasemmistotyöläisiä ja heidän järjestöjään vastaan ovat olleet tannerilaisten väkivaltapoliitikkojen sydäntä lähellä. Ja olikin maailman luonnollisin asia, eitä juuri heille uskottiin entisten ansioittensa perusteella Arabian ja Kemin verilöylyjen järjestäminen. Ja ”vapaudella” he tarkoittanevatkin tällä hetkellä lähinnä vapautta saada heilua rankaisematta sorkkarautoineen milloin minkin työväenjärjestön toimiston kimpussa.
Näitä esimerkkejä kokoomuslaisesta ja tannerilaisesta ”rauhan ja vapauden rakkaudesta” voitaisiin jatkaa loppumattomiin. Mutta tälläkin päästään jo siunattuun alkuun sen asian ymmärtämisessä, mistä Suomenmaan todelliset väkivaltapoliitikot ovat löydettävissä.
Ei morsiamessa vika ollut…
Tästä selviää kaiken muun ohella sekin, miksi kaikki nuo herrat olivat heti ensimmäisen tilaisuuden tarjoutuessa valmiit syöksymään suin päin Saksan natsien, Berliinin valtiopäivätalon murhapolttajien ja johtavien sotarikollisten syliin. Veri veti. Että he saivat toisensa lopullisesti vasta kesällä 1941 eikä aikaisemmin, esim. jo talvisodan edellä, se ei suinkaan johtunut suomalaisen morsiamen kylmyydestä, vaan kansainvälisen tilanteen monimutkaisuudesta.
Miksi muistelemme menneitä?
Emme muistelisi menneitä, jos kokoomuslaiset ja tannerilaiset väkivaltapoliitikot osoittaisivat edes pienimpiäkin katumuksen ja parannuksen merkkejä aikaisempien tekostensa jälkeen. Mutta sitä saamme nähtävästi odottaa tuomiopäivään asti. Tuosta leiristä näkyy päinvastoin sekä hinkua että yritystä lakkautettujen fasististen väkivaltajärjestöjen henkiinherättämiseen, uuteen väkivaltaiseen hyökkäykseen ei vain työväen elintasoa, vaan myöskin työväenjärjestöjen toimintavapautta vastaan. Ja varsinkin ”kommunismin hävittämisessä viimeistä piirtoa myöten” löytävät kokoomuslaiset ja tannerilaiset väkivaltapoliitikot toisensa, kuten lapualaisvuosinakin.
Mutta koska emme pyri esiintymään ajatuksenlukijoina, vaan sanomme aina vain sen, minkä varmasti tiedämme, emme myöskään puhu kokoomuslais-tannerilaisesta ”barrikadilinjasta” emmekä sen tämänhetkisistä välittömistä kapinasuunnitelmista.
Jokainen ääni tannerilaisille on ääni sodan puolesta
Ehkäpä he eivät katso vielä tällä hetkellä aikansa tulleen oman ”suomalaisen demokratiansa” toteuttamiseen. Mutta mitä kirkkaimmilla tosiasioilla on todistettavissa ainakin se seikka, että he kulkevat tänä päivänä, kuten aina ennenkin, vierasmaalaisten väkivaltapoliitikkojen, imperialististen sotapukareitten asialla.
Aikojen muutoksesta johtuu, että he eivät voi nykyisin enää rakentaa luottamustaan Kerenskin husaareihin eikä von der Goltzin keisarillis-saksalaiseen rauhoitusretkikuntaan enempää kuin Hitleriinkään. Heidän on nyt pakko suunnata kaihoavat katseensa siintävien merten taakse, rakentaa uskonsa ja luottamuksensa entistä ”länsimaisempiin” väkivallan voimiin, atomipommilla uhkaileviin uusiin Kerenskeihin, von der Goltzeihin ja Hitlereihin. Ja että nimenomaan Suomen oikeistososialidemokraattiset, tannerilaiset puoluepomot ovat etukärjessä yrittämässä hinata Suomea amerikkalaisen sotapolitiikan vanaveteen, sen on SKP:n pääsihteeri Ville Pessi vappupuheessaan mitä sitovimmin todistanut. Hän oli ehdottomasti oikeassa varoittaessaan, että jokainen ääni, joka tulevissa eduskuntavaaleissa annetaan Tannerille tai hänen hengenheimolaisilleen, on ääni sodan puolesta, tahtoipa valitsija sitä tai ei.
Todelliset väkivaltapoliitikot
Emme suinkaan kadehdi näiden vieraaseen apuun autuaasti uskovien väkivaltapoliitikkojen asemaa, siltä siinä joutuu väkisinkin naurettavaksi. Mainitsen vain yhden esimerkin. Kun amerikkalainen senaattori Vandenberg äskettäin kuoli, saimme lukea maamme taantumusrintaman lehdistä, että siinä meni manan majoille ”suuri rauhan esitaistelija”, sillä hän oli ”lämpimästi kannattanut Atlantin sopimusta ja amerikkalaisten sotavoimien lähettämistä Eurooppaan”. Tuo on aivan yhtä lystiä, jos joku väittäisi, että Adolf Hitler-vainaja oli niinikään suuri rauhan esitaistelija, koska hän kannatti lämpimästi fasististen akselivaltojen sopimusta ja saksalaisten joukkojen lähettämistä kaikkiin mahdollisiin vieraisiin maihin. Tahi jos jokin koiranleuka haluaisi julistaa ”suureksi rauhan esitaistelijaksi” sen sotaherran, joka tunnetussa päiväkäskyssään teki tiettäväksi, että tämä poika luo nyt mahtavan Suur-Suomen eikä pistä miekkaansa tuppeen ”ennenkuin viimeinenkin Leninin soturi ja huligaani on karkoitettu Neuvosto-Karjalasta ja Inkerinmaalta”.
Yhteenvetona kaikesta edelläsanotusta voimme siis todeta, että Suomenmaan todelliset väkivaltapoliitikot ovat löydettävissä kovaonnisten ”kommunismin hävittäjien” leiristä, ja ensi sijassa kokoomuksen napamiesten ja oikeistososialidemokraattisten pamppujen riveistä.
II. Kommunistien suhde väkivaltaan
Huomio tosiasioihin!
Vaikka alussa käytinkin vertausta sudesta ja lampaasta, en tahtonut sillä suinkaan sanoa, että me kommunistit olisimme niitä lampaita, jotka annamme taantumuksen suden noin vain lemmessä syödä itsemme suuhunsa. Ei, lampaan luonto on meistä kaukana, eikä meitä ainakaan purematta niellä. Emme pyri peittelemäänkään sitä tosiasiaa, että viime vuosikymmenien kuluessa ovat eri maiden kommunistit useinkin joutuneet taistelemaan ase kädessä. Mutta kaikenlaisessa aseellisessa taistelussa joudutaan tekemään väkivaltaa vastustajalle. On siis ollut tilanteita, jolloin me olemme hyväksyneet väkivallan, jopa siihen osallistuneetkin. Kysymys onkin aina vain näistä tilanteista, siitä, kenelle on tehty väkivaltaa, millaisen asian puolesta on taisteltu, kenen aloitteesta ja kenen syystä aseellinen taistelu kulloinkin on syttynyt. Näihin kysymyksiin voidaan saada luotettava vastaus ainoastaan tosiasioita tarkastelemalla. Ja tosiasiat kääntyvät tässäkin vastustajiamme ja syyttäjiämme itseään vastaan.
Lokakuun vallankumous…
Aloitamme Lokakuun vallankumouksesta. Tiedämme, että Venäjän kommunistit, bolshevikit, esittivät johtavaa osaa maansa työläisten ja talonpoikien voitokkaassa aseellisessa kapinassa. Aseellinen kapina on väkivaltaista taistelua. Bolshevikkien johtamat Venäjän punakaartilaiset ja vallankumoukselliset sotaväenosastot tekivät kieltämättä jonkin verran väkivaltaa Venäjän mustasotnialaisille ja muille vastavallankumouksellisille asevoimille. Jaaha, sanoo tähän näin vaalien edellä ”rauhan ja vapauden” henkeä täynnänsä oleva kotimainen ”kommunismin hävittäjä” ja Uralin valloittaja. Selvä tapaus! Väkivaltapoliitikkoja! Ristiinnaulitse heidät!
Tämän ”väkivallan vastustajan” ei tarvitse välittää mitään siitä tosiasiasta, että Lokakuun vallankumous oli kapinaa monin kerroin suurempaa väkivaltaa, imperialistista kansojen teurastusta vastaan. Hän voi sivuuttaa tylsästi sen tosiasian, että koko Venäjän armeija oli kuohumistilassa, vaatien rauhaa, onnettoman sodan lopettamista. Hänen ei tarvitse pitää lukua siitä, eitä Lokakuun vallankumous perustui Venäjän kansan suuren enemmistön mahdollisimman selvästi ilmaistuun tahtoon, ja että kysymys oli koko kansan vihaaman ja sen keskuudessa kaiken luottonsa menettäneen hallituksen karistamisesta pois kansan harteilta.
Totuuden nimessä on sanottava, että Venäjän kommunistit eivät Lokakuun vallankumouksen edellä suinkaan toivoneet eivätkä tahtoneet väkivaltaa. Päinvastoin, Lenin puhuu useassa senaikaisessa kirjoituksessaan siitä mahdollisuudesta, että valta siirtyy Neuvostojen käsiin rauhallista tietä, kokonaan ilman verenvuodatusta. Nämä toiveet olivat täysin perusteltuja, sillä kansan valtavan enemmistön kannatus oli Neuvostojen puolella. Mutta siitä, että nämä toiveet eivät sellaisinaan toteutuneet, vaan että Venäjän työläisten ja talonpoikien piti siellä täältä tarttua lujin kourin mustasotnialaisten rauhanhäiritsijäin ja hulinoitsijain niskavilloihin, saavat nämä syyttää itse itseään, koska eivät halunneet alistua kansan tahtoon, vaan nostivat kätensä kansaa vastaan.
Neuvostokansojen ensimmäinen isänmaallinen sota…
Toinen esimerkki. Neuvostomaan kansojen ensimmäisessä isänmaallisessa sodassa vuosina 1918–1922 joutui moni meistä nykyisistä suomalaisistakin kommunisteista osallistumaan Neuvostomaan puolustukseen ulkomaalaisia interventiojoukkoja vastaan. Näitä lyötiin, ja sanoisinpa, että lyötiin reippaanlaisesti kaikilla ilmansuunnilla: idässä japanilaisia, etelässä englantilaisia ja ranskalaisia, lännessä saksalaisia ja puolalaisia, pohjoisessa jälleen engelsmanneja ja muita ”purkkimanneja”. Suomalainen kommunisti Toivo Antikainen on piirtänyt nimensä lähtemättömästi kansojen vapaustaistelun historiaan Kiimasjärven retkellään, joka teki lopun eräästä rajan takaa järjestetystä ”kansannoususta”. Ja eikö ranskalainen meriväen luutnantti André Marty, eräs Ranskan nykyisen kommunistisen puolueen johtajista, tehnyt ilmeistä vääryyttä ja väkivaltaa Odessaan lähetetyn ranskalaisen interventiolaivaston amiraaleille, johtaessaan tuon laivaston matruusien kapinaa sillä seurauksella, että sen oli nostettava ankkurit ja seilattava takaisin Ranskan rannoille?
Kyllä tuo kaikki oli väkivaltaa. Mutta mitähän muuta keinoa meidän kokoomuslaiset ja tannerilaiset rauhan ja vapauden ritarimme suosittelevat itsenäisyyttään ja olemassaoloaan arvossa pitäville kansoille tuollaisessa tilanteessa?
Jokaisen ihmisen, joka ei ole lopullisesti menettänyt häpyään, täytyy myöntää, eitä neuvostokansa ja sen puolustussotaa tukeneet muiden maiden kommunistit kävivät silloin oikeudenmukaista taistelua kutsumatta ja käskemättä saapuneita aseistettuja kuokkavieraita vastaan.
…ja Espanjan tasavallan puolustaminen — oikeudenmukaista sotaa
Kolmas esimerkki. Espanjan kommunistit esittivät ratkaisevaa osaa Madridin puolustuksessa syksyllä 1936 fasistikenraali Francon neljää rintamakolonnaa ja kaupungin sisällä ullakoilta ja kellareista ammuskelevaa kuuluisaa ”viidettä kolonnaa” vastaan. Kirjaimellisesti koko Espanjan kommunistisen puolueen keskuskomitea oli noina päivinä ja öinä Madridin edustalla puolustusta järjestämässä. Mutta olisi hauska tutustua siihen demokratian, rauhan ja vapauden ystäväksi itseään nimittävään herraan, rouvaan tai mamselliin, joka tämän tosiasian perusteella haluaisi syyttää Espanjan kommunisteja tahi heidän taisteluaan tukeneita muiden maiden kommunisteja väkivaltapolitiikasta. Kysymys oli, kuten tiedämme, Espanjan tasavallan — porvarillisen tasavallan — puolustamisesta Saksan, Italian ja Espanjan fasistien raakaa päällekarkausta vastaan.
Kukapa demokraatiksi itseään nimittävä henkilö voisi kieltää tämän kansalaissodan olleen oikeudenmukaista sotaa kaikkien niiden puolelta, jotka taistelivat Espanjan tasavallan kolmivärisen lipun alla?
Yksinpä Suomen Sosialidemokraattikin katsoo nyt välttämättömäksi tekeytyä Espanjan kansan silloisen vapaustaistelun ystäväksi. Koettaa se vielä kehaistakin, että tuossa taistelussa ”eivät olleet mukana vain kommunistit, vaan nimenomaan sosialidemokraatit ja lisäksi vapaamieliset porvarit, vieläpä periaatteellisia konservatiivejakin”. Se on totta, mutta mitä se todistaa? Ainoastaan sen, että kommunistit ovat tässäkin tapauksessa olleet mukana eturiveissä sellaisessa aseellisessa taistelussa, jonka jokainen kansan ystävä, jokainen vapauden kannattaja, jokainen vilpitön demokraatti, jokainen rehellinen ihminen hyväksyy. Mutta näinhän on asia ollut kaikissa niissä tapauksissa, jolloin me olemme hyväksyneet väkivallan, osallistuneet aseelliseen taisteluun. Espanjan tapaus ei ollut mikään poikkeus, se oli tyypillinen esimerkki siitä, millaisessa tapauksessa kommunistit voivat hyväksyä aseellisen taistelun. Eivät Lokakuun vallankumouksessakaan enempää kuin neuvostokansojen ensimmäisessä vapaussodassakaan olleet mukana vain kommunistit, vaan kaikki kansan vapauden ja maansa riippumattomuuden vilpittömät kannattajat. Emmehän me ole milloinkaan väittäneetkään, etteikö meidänkin maassamme olisi sosialidemokraattisen puolueen, maalaisliiton, jopa kenties kokoomuspuolueenkin jäsenten keskuudessa kuinka paljon tahansa rehellisiä ihmisiä, jotka suurten ratkaisujen hetkellä voivat todellakin löytää paikkansa vapautensa puolesta taistelevan kansan rintamassa.
Emmehän me ole milloinkaan pyrkineet julistamaan omaksi monopoliksemme, omaksi yksinoikeudeksemme taistelua työtätekevien kansanjoukkojen oikeuksien, demokratian, rauhan ja vapauden puolesta, maamme itsenäisyyden ja riippumattomuuden puolesta. Päinvastoin, me toivotamme tätä samaa ”Herran lahjaa” kaikille sosialidemokraattiseen puolueeseen, maalaisliittoon ja mahdollisesti jopa kokoomuspuolueeseenkin lukeutuville vilpittömille kansan vapauden ystäville.
Ja jos sattuisi käymään niin, että Suomen kansan olisi pakko ase kädessä puolustaa vapauttaan, puolustaa demokratiaa fasistista päällekarkausta vastaan, toivotamme heille tässä taistelussa samanlaista reippautta ja samanlaista uskollisuutta, jota Espanjassa kommunistien rinnalla taistelleet sosialidemokraatit, anarkistit, vapaamieliset porvarit, vieläpä jotkut ”periaatteelliset konservatiivitkin” osoittivat.
Kuka on kotonaan Koreassa, Vietnamissa ja Malajilla
Niin, Hitlerillekin tehtiin väkivaltaa viime maailmansodassa, sillä hänen sotalaumojaan lyötiin armotta, lyötiin kuten vierasta sikaa ainakin — Stalingradissa, Krimillä, Kaukasiassa, Ukrainassa, Moskovan ja Leningradin edustalla. Mutta ihme kyllä, tämän Saksan fasistisille rosvoarmeijoille tehdyn väkivallan ovat meidän kotimaiset ”väkivallan vastustajamme” antavinaan neuvostoarmeijalle anteeksi, vaikka se todellisuudessa kaiveleekin heitä kaikkein eniten — hyvin ymmärrettävistä syistä.
Mutta sitä kiukkuisemmin he ärhentelevät parhaillaan käynnissä olevalle Aasian kansojen itsenäisyystaistelulle, paljastaen siten myyneensä häpynsä ”viimeistä piirtoa myöten” kansojen vapauden ja riippumattomuuden imperialistisille vihollisille. Sillä kukapa ihminen, jolla on vielä hivenenkin verran omaatuntoa ja häpyä jäljellä, voisi kieltää sitä, että esim. suuren Kiinan kansan nyttemmin voitokkaaseen päätökseen saatettu itsenäisyystaistelu oli oikeutettua sotaa tuon kansan ja sen taistelua johtaneen kommunistisen puolueen puolelta? Kenellä on otsaa väittää, että Kiina kuuluu amerikkalaisille, eikä kiinalaisille?
Kysymme edelleen: kuka on kotonaan Koreassa, korealaiset vaiko kymmenien tuhansien kilometrien päästä saapuneet amerikkalaiset valloittajat? Kuka on kotonaan Vietnamissa, Vietnamin kansa vaiko ranskalaiset imperialistit? Kuka on kotonaan Malajilla, malajilaiset vaiko englantilaiset? Kiemurtelematon vastaus näihin kysymyksiin tuo mukanaan vastauksen siihenkin, kenen puolelta noissa maissa käydään tällä hetkellä oikeutettua sotaa.
Mutta meidän kokoomuslaiset ja tannerilaiset vapauden ritarimme ovat mahdollisimman räikeästi ilmaisseet kaiken myötätuntonsa olevan Korean, Vietnamin ja Malajin kansojen imperialististen sortajien puolella. Ja mahdotonta on odottaakaan muunlaista menettelyä miehiltä, joitte oman maan itsenäisyys ja riippumattomuus on aina ollut pelkkää kauppatavaraa, jota on myyty pilkkahintaan — milloin Kerenskin husaareista, milloin saksalaisesta prinssistä, milloin muutamasta Hitlerin divisioonasta. Turhaa olisi odottaa muunlaista menettelyä kamasaksa Tannerilta, joka esim. kesällä 1917 kieltäytyi luopumasta senaattorinpaikastaan oman sosialidemokraattisen puolueensa johdon vaatimuksesta, ja suostui eroamaan vasta sitten, kun oli saanut siihen määräyksen Venäjän hallitukselta, eli siis ”ryssiltä”, hänen omaa hienoa ulkoministerin kieltään käyttäen, — ja joka kirjassaan ”Kuinka se oikein tapahtui?” kehuu olevansa ”valmis myymään tavaraansa kaikille”.
Marx on sanonut, että kansa, joka sortaa toisia kansoja, ei voi itsekään olla vapaa. Aasian kansojen imperialististen sortajien suomalaiset ihailijat paljastavat juuri tällä ihailullaan olevansa Suomenkin kansan riippumattomuuden vihollisia, haluavansa edelleenkin ”myydä tavaraansa kaikille”. Amerikkalaisten maailmanvalloitushourailijain liehittelyssä ei ole muuta järkeä kuin näiden rohkaiseminen yrittämään onneaan Suomessakin.
Vihan lietsonnalla Neuvostoliittoa ja kansandemokratian maita vastaan ei voi olla muuta tarkoitusta kuin tien tasoittaminen uusille Hitlereille. Samalta tavallahan sitä tasoitettiin entisellekin. Suomen kansan etu ei vaadi kumpaakaan. Se vaatii ennen kaikkea ystävyyttä Neuvostoliiton kanssa. Ja todellista isänmaallisuutta voi olla vain siellä, missä toimitaan oman maan ja kansan etua silmälläpitäen.
Kansan oikeudentunto
Edellä esittämistäni tosiasioista käynee selvääkin selvemmäksi, mikä on kommunistien todellinen suhde väkivaltaan, millaisen väkivallan me hyväksymme ja millaisen ehdottomasti hylkäämme. Historia todistaa, että me emme ole milloinkaan hyväksyneet muuta kuin sellaista aseellista taistelua, joka vastaa kansan oikeudentuntoa, kansan suuren enemmistön tahtoa. Me olemme kannattaneet kansanjoukkojen itsepuolustustaistelua pienen vähemmistön harjoittamaa raakaa väkivaltaa vastaan. Me olemme puolustaneet ja tulemme edelleen tarvittaessa puolustamaan demokratiaa, porvarillistakin demokratiaa, jopa porvarillisen demokratian rippeitäkin fasistisia päällekarkauksia vastaan. Olemme puolustaneet ja tulemme vastakin puolustamaan kansojen itsenäisyyden ja riippumattomuuden asiaa, ja siksi me hyväksymme imperialistien sortamien siirtomaakansojen vapaustaistelun sen kaikissa muodoissa.
Sodat voidaan poistaa maailmasta
Sotien ja kaikenlaisen väkivallan poistaminen maailmasta on eräs kommunismin suurista päämääristä.
Mutta väkivalta työtätekeviä kansanjoukkoja vastaan, siirtomaasodat ja muut imperialistiset rosvosodat kuuluvat erottamattomasti kapitalistisen järjestelmän olemukseen. Tämä on toisaalta tehnyt väistämättömiksi kansanjoukkojen itsepuolustustaistelun, sorrettujen kansojen vapaustaistelun, sodan imperialistista sotaa vastaan, siis erilaiset oikeudenmukaiset sodat. Vielä vuonna 1922 Lenin varoitti levittämästä kansojen keskuuteen sellaisia harhaluuloja, että uusi maailmansota voitaisiin estää. Hän kehoitti kommunisteja menemään mukaan mitä taantumuksellisimpaankin sotaan, taistellakseen sodan kestäessä sotaa vastaan. Ainoana tehokkaana taistelukeinona sotaa vastaan hän suositteli sotaan osallistuvien vallankumouksellisten illegaalisen järjestön perustamista.
Vasta meidän päivinämme voidaan perustellusti asettaa kysymys uusien sotien, ja ennen kaikkea uuden maailmansodan ehkäisemisestä. Miksi? Siksi, että maailmantilanne on muuttunut, voimasuhde kapitalismin ja sosialismin, sodan ja rauhan voimien välillä on aivan toinen kuin vuonna 1922. Siksi, että on toteutunut se Leninin ennustus, että toinen maailmansota tulee vapauttamaan useampia satoja miljoonia ihmisiä imperialistisesta maailmasta ja imperialistisesta sodasta, sen ensimmäisen sadan miljoonan lisäksi, jonka ensimmäisestä maailmansodasta syntynyt Lokakuun vallankumous oli imperialismin kahleista vapauttanut.
Lokakuun vallankumous, neuvostokansan voitokas isänmaallinen sota, useiden itä- ja keski-Euroopan maiden vapautuminen imperialismin käskyvallasta ja vihdoin suuren Kiinan kansan voitokas itsenäisyystaistelu ovat vieneet sellaiseen asiaintilaan, että koko vanhalla mantereella ei ole enää sitä voimaa, joka pystyisi omintakeisesti uuden maailmansodan aloittamaan. Ja kansallista vapauttaan urhoollisesti puolustavat Korean, Vietnamin ja Malajin kansat ottavat parastaikaa maailmanvalloitusluuloja pois valtamerten takaa tulleilta uusilta Hitlereiltä.
Se seikka, että amerikkalaiset imperialistit eivät kyenneet estämään Kiinan kansan voittoa, vaikka halua ja yritystä ei suinkaan puuttunut, että kansainvälisen imperialismin yhdistyneet voimat ovat jo paljastaneet täydellisen kykenemättömyytensä tukahduttamaan Korean, Vietnamin ja Malajin kansojen vapaustaistelua, on kaikkein vakuuttavin todistus siitä, että ajat ovat muuttuneet. Näissä oloissa ei puhe uuden maailmansodan ehkäisemisestä ole enää kansan pettämistä. Se on nyt realisten mahdollisuuksien rajoissa. Tämä mahdollisuus voidaan muuttaa todellisuudeksi, mutta ei istumalla kädet ristissä, vaan väsymättömällä työllä ja toiminnalla rauhan puolesta. Tätäkään toimintaa eivät kommunistit halua pitää yksinoikeutenaan, vaan kuten tiedämme, osallistuvat siihen kaikissa maissa rinnan mitä erilaisimpiin puolueisiin kuuluvien ja mitä erilaisimpia uskontoja tunnustavien vilpittömien rauhanystävien kanssa.
Lurjusmainen kysymys
Meidän kotimaiset väkivaltapoliitikkomme, nuo kovaonniset ”kommunismin hävittäjät”, ovat aina vaalien edellä pitäneet ja tulevat kaikista kotkotuksistaan päätellen pitämään tältäkin kertaa — kuinkas muuten? — suurta ääntä siitä, että jotkut meistä suomalaisistakin kommunisteista ovat vuosikymmeniä sitten puhuneet ja kirjoittaneet aseellisesta vallankumouksesta. Mutta heidän raukkamaisuuttaan ja luihuuttaan kuvaa erinomaisesti se, että he kiertävät kuin kissa kuumaa puuroa kysymyksen siitä, millaisessa tilanteessa, millaisten ehtojen vallitessa kommunistit ovat hyväksyneet aseellisen taistelun. Ja he luulevat menettelevänsä hyvinkin valtioviisaasti, kun asettavat jonkun meikäläisen ”seinää vasten” muka ”suoralla” kysymyksellä: tuleeko sosialismi Suomessa toteutumaan rauhallista tietä vai onko ”aikomus” käyttää väkivaltaa? Kaikesta edellisanotusta selviää, että tuo niin sanottu ”suora” kysymys on osoitettu väärään paikkaan.
Miksi sitä meiltä kysytään? Kysykööt itseltään! Kysykööt Värtsilä- ja Kemiyhtiön konttorista! Me puolestamme tiedämme vain sen, että sosialismi tulee ehdottoman varmasti toteutumaan Suomessakin, ja nimenomaan tämän kansan valtavanenemmistön tahdosta.
III. Talvisotahengen pumppaajien kova kohtalo
Mitä he itkevät?
Joka kerta, kun kokoomuslaiset, tannerilaiset ja muut väkivalta- ja sotapoliitikot huomaavat joutuvansa puille paljaille yrittäessään leimata kommunisteja ja muita vasemmistoaineksia väkivalta- ja sotapolitiikan kannattajiksi, tulee heille kova kiire elvyttää talvisodan muistoja, taritsemaan kansalle vanhaa ylöslämmitettyä talvisotakeitostaan, hyräilemään, että: ”Mä vartiossa seison”. (”Kaarina”, ”Iso-Iita” ja ”Silmien välliin” kuulunevat vasta ns. jatkosodan muistoihin.)
Mutta talvisodan valttiässä, jonka vastapelurimme lyövät riemuiten pöytään, onkin heidän huomaamattaan mädännyt heidän omaan kouraansa. Pelurit eivät ole tulleet innoissaan huomanneeksi sitä yksinkertaista seikkaa, että nyt ei enää eletäkään vuodessa 1939. Sen jälkeen kulunut aika on opettanut Suomen kansalle paljon sellaista, mitä monetkaan eivät silloin tulleet ajatelleeksi, eivätkä voineet tietääkään, koska sitä ei annettu tietää.
Kansanjoukkojen ajatustavassa ja mielialoissa tapahtunutta jyrkkää muutosta kuvastavat vakuuttavimmin ne melankooliset valitusvirret, joita jos jonkinlaiset talvisota-jeremiaat nyt virittävät Suomen Jordanin, Vantaan partailla. He havaitsevat istuvansa särkyneen ruukun ääressä. Tämä särkynyt ruukku, jonka menetystä he itkevät, on talvisodan päivinä muka vallinnut Suomen kansan ihailtava yksimielisyys, sen muka silloin tajuama kohtalonyhteys, silloin muka ”vihdoinkin” saavutettu kansakunnan eheys. Ja huomatessaan, että kaikki tämä ihanuus on nyt poissa, yrittävät kenraalit ja everstit, talvisodan aikuiset ulkoministerit ja muut korkeat viskaalit epätoivon vimmalla herättää ylös kuolleista talvisodan muistoa, pumpata Suomen kansaan jälleen talvisotahenkeä. Talvisotakirjallisuus rehoittaa porvarillis-tannerilaisilla markkinoilla kukkeampana kuin koskaan ennen.
Mutta nuo tekohengitysmestarit tekevät aivan turhaa työtä. Suotta he haaskaavat kallista mustetta ja tahrivat puhdasta paperia. Sillä keneltäpä näkevältä ihmiseltä jäisi huomaamatta ensinnäkin se seikka, että näiden uusien jeremiaitten kyyneleet eivät ole ihmisen kyyneleitä, vaan krokotiilin. Heidän itkunsa on itkua ainoastaan siitä, eitä Suomen kansa ei ole enää vietävissä neuvostovastaiseen sotaan. He valittavat unelmoimansa uuden ”jatkosodan” eli revanshisodan näköalojen synkkyyttä.
Ja voimmepa todellakin vakuuttaa noille herroille, että neuvostovastaisen sotapolitiikan pohjalla ei Suomen kansan yksimielisyyttä koskaan luoda. Siihen laivaansa eivät kokoomuslaiset ja tannerilaiset sotapukarit saa enää milloinkaan kansamme enemmistöä istumaan. Kansamme yksimielisyys, kansakuntamme eheys tulevat kerran varmasti toteutumaan, mutta aivan toisella pohjalla kuin mitä tannerit ja muut jatkosotaprofeetat unelmoivat.
Neuvostoliitto ei tahtonut sotaa eikä valmistautunut siihen
Talvisotahengen pumppausyritykset tulevat epäonnistumaan senkin vuoksi, että kansanjoukot ovat oppineet näkemään itse talvisodankin tapahtumat todellisessa historiallisessa valossaan, sen keinotekoisen propagandavalaistuksen asemesta, jossa niille syksyllä 1939 suvaittiin vallassaolijain taholta asioita esitellä. On saatu riittävästi kokemuksia ja on ollut miettimisaikaa sen seikan oivaltamiseen, että Neuvostoliiton taholta ei silloin tosiaankaan ollut kysymys mistään valloitusaikeista, vaan ainoastaan täysin perustelluista, pieniä maakaistaleita koskevista ehdotuksista rajakysymysten järjestelyksi molemminpuolisten myönnytysten pohjalla. On ollut aikaa sellaisenkin seikan miettimiseen, miksei Neuvostoliiton puolelta ole koko sen olemassaolon aikana yritettykään järjestää ”heimosotia” Suomen alueelle, vaikka sielläkin asuu suomensukuisia kansoja, joilla olisi aivan yhtä suuri moraalinen oikeus ”heimosotiin” kuin rajantakaisillakin. Miksei Neuvostoliitossa ole kukaan uhannutkaan piirtää miekalla rajaa, sanokaamme, Pohjanlahdesta Halikkoon? Varmaa on, että jos Neuvosto-Karjalassa olisi jokin sotilashenkilö julistanut, että hän luo nyt mahtavan Suur-Karjalan eikä pistä miekkaansa tuppeen ennenkuin on karkoittanut viimeisenkin marskin soturin Kanta-Suomesta ja Ahvenanmaalta, olisi tuollainen mies toimitettu kiireesti mielentilatutkimukseen.
Tosiasia on, että Karjalan kannaksella ei talvisodan alkuun mennessä ollut minkäänlaista sodanvalmisteluihin, kaikkein vähimmin hyökkäyssodan valmisteluihin viittaavaa, kun taas Suomen armeijan joukkojen liikekannallepano ja joukkojen keskitys rajaseudulle oli jo hyvän aikaa ollut täydessä käynnissä, minkä tuhannet ja kymmenet tuhannet Suomen armeijan sotilaat voivat todistaa. Tämä seikka osoittaa parhaiten, että sota tuli Neuvostoliitolle yllätyksenä. Mitenkään muuten ei voida selittää Punaisen armeijan ratkaisevien iskujen viivästymistä, mikä sitten antoikin mm. Saksan fasisteille aihetta turhiin luuloihin ”savijaloilla seisovasta jättiläisestä”, luuloihin, jotka sittemmin on otettu perusteellisesti pois. On ymmärretty, että asia olikin niin, että Neuvostoliitto ei syystalvella 1939 pyrkinytkään sotaan, kaikkein vähiten Suomen valloittamiseen. Tämä selvän ymmärryksen kynttilä nousi jo heti toisen maailmansodan jälkeen mm. norjalaiselle kansantaloustieteen professorille Johan Vogtille, joka kirjassaan ”Venäjä ja Pohjola” lausui:
”Keväällä 1940 Venäjä olisi voinut vallata koko Suomen. Mutta venäläisten suunnitelmaan sisältyi ainoastaan Leningradin luotettavan puolustuksen turvaaminen. Vihdoin kesällä 1944 Venäjä olisi voinut niellä koko Suomen ja liittää sen Neuvostoliittoon… Sensijaan Neuvostoliitto suostuikin lempeään rauhaan. Sitä ei kiinnostanut Suomen valtaaminen, sitä kiinnosti vain yksi ainoa seikka, nimittäin se, että Helsingissä olisi ystävällismielinen hallitus, joka ei antaisi käyttää itseään uuteen hyökkäykseen Venäjää vastaan”.
Siinä on sanottu asiat niinkuin ne ovat. Oli siis tapahtunut aivan päinvastoin kuin mitä kansalle oli uskoteltu: Suomi miehitetään, kapitalistit, suurtalolliset ja suojeluskuntalaiset ammutaan, papit hirtetään, kaikki muu kansa viedään Siperiaan pakkotyöhön ja Suomi asutetaan kirgiiseillä ja bashkiireilla. Inhimillisen moraalin mukaan luulisi noiden silloisten kauhuprofeettojen olevan ensimmäisinä iloitsemassa Neuvostoliiton odottamattomasta jalomielisyydestä, koska ainoakaan heidän synkistä ennustuksistaan ei toteutunut. Mutta eipäs! Me ovatkin ensimmäisinä pumppaamassa Suomen kansaan uutta talvisota- ja jatkosotahenkeä, paljastaen siten olevansa paatuneita valehtelijoita.
Sota on politiikan jatkoa
Voi olla, että satumme vielä nytkin kohtaamaan ihmisiä, joille kysymys talvisodasta ei ole vieläkään täysin selvinnyt. Marxilainen teoria, Leninin oppi oikeudenmukaisista ja epäoikeudenmukaisista sodista tarjoaa käytettäväksemme varman menetelmän näiden ihmisten parantamiseksi, mikäli kysymyksessä ei satu olemaan semmoinen kyttyräselkä, jonka hauta yksin voi suoristaa. Marxilaisuus antaa varman avaimen kaikenlaisien sotien todellisen luonteen ymmärtämiseen. Nerokas opettajamme Lenin yhtyy siihen kaikkien maiden sotilaiden pyhän raamatun, ”Sodasta”-nimisen kirjan tekijän Clausewitzin syvälliseen lausuntoon, että sota on politiikan jatkoa. Tämä merkitsee, että jos haluat ymmärtää jonkin hallituksen käymän sodan luonnetta, ei sinun ole jäätävä tuijottamaan vain tuon sodan aikaisiin tapahtumiin, vaan on vaivauduttava tutkimaan, millaista tämän hallituksen politiikka on ollut ennen sotaa. Jos siis haluat päästä selvyyteen siitä, millaista sotaa Suomen vallassaolijain käymä talvisota oli, on sinun palautettava mieleesi, millaista oli Suomen vallassaolijain politiikka Neuvostoliittoon nähden sotaa edeltäneenä aikana. Silloin muistat jo vuonna 1918 alkaneet ja yhä uudelleen toistetut uhkaukset Leninin sotureiden kartoittamisesta Neuvosto-Karjalasta ja Inkerinmaalta, rajan piirtämisestä miekalla milloin Vienanlahdesta Laatokkaan, milloin Uralille. Etkä voi olla palauttamatta mieleesi sitä, että nuo uhkaukset eivät jääneet pelkiksi uhkauksiksi, vaan pullistuivat tavan takaa toistuneiksi ”heimosodiksi” naapurimaan alueelle. Asioihin syventyessäsi et voi olla myöntämättä oikeaksi O. W. Kuusisen seuraavaa toteamusta:
”Ei ole toista maata, joka olisi neljännesvuosisadan ajan harjoittanut neuvostovastaista politiikkaa niin johdonmukaisesti ja itsepintaisesti kuin Suomi. Suomen yleisessä ulkopoliittisessa orientoinnissa on tapahtunut verrattain paljon muutoksia, mutta niinkuin kompassin viisari pyrkii pohjoiseen, niin on Suomen hallitseva kopla kaikissa noissa muutoksissa pyrkinyt niiden valtioiden ja hallitusten helmaan, jotka kussakin valheessa ovat olleet Neuvostoliittoon nähden vihamielisellä kannalla” (”Suomi ilman naamiota”, sivu 5).
Ja kun kaiken lisäksi muistat sen, että mistään Suomeen kohdistuvasta valloituspolitiikasta tahi Suomelle vihamielisestä propagandasta ei Neuvostoliiton puolelta ole koko tuolta ajalta merkkiäkään löydettävissä, niin rupeat väkisinkin ymmärtämään Suomen vallassaolijain tahdosta syntyneen talvisodan todellista luonnetta — siinäkin tapauksessa, että vielä ottaisit täydestä ne uskottelut, joiden mukaan talvisodan ensimmäiset laukaukset, ns. ”Mainilan laukaukset”, ammuttiin idästä päin.
Älä siis tuijota yksinomaan talvisodan tapahtumiin, vaan ajattele talvisotaa yhteydessä siihen, mitä tapahtui talvisodan edellä ja sen jälkeen, muistaen aina, että ”sota on politiikan jatkoa”. Silloin käsität, että niin talvisota kuin ns. jatkosotakin olivat Suomen taantumuksellisten piirien vuosikymmeniä itsepintaisesti harjoittaman neuvostovastaisen sotaseikkailupolitiikan hedelmiä. Silloin alat vähitellen ymmärtää myöskin sen, miksi me suomalaiset kommunistit, niin täällä kuin tuollakin puolen rajaa, emme voineet hyväksyä moista politiikkaa emmekä moista sotaa, vaan esiinnyimme niitä vastaan, koettaen kukin omalla tavallamme edistää sellaisen hallituksen valtaantuloa Suomessa, jolla olisi ollut halua tehdä kerta kaikkiaan loppu kansallemme turmiollisesta seikkailupolitiikasta kaikenlaisine heimo-, talvi- ja jatkosotineen.
Isänmaallisuuden mittapuu
Ne piirit, jotka ovat aina pitäneet ja näkyvät edelleenkin pitävän suomalaisen isänmaallisuuden mittapuuna kansallisvihan lietsontaa ja ennen kaikkea sotaista ”isien henkeä”, miekankalistelua ja nyrkinpuintia sosialismin maita kohden, leimaavat tietenkin meidän heimosotiin, talvisotaan ja ns. jatkosotaan ottamamme kielteisen asenteen ”isänmaattomuudeksi”. Olla hyvä ja leimata. Mutta mehän ymmärrämmekin isänmaallisuudella aivan toista kuin he. Me pidämme isänmaallisuuden mittapuuna ennakkoluulotonta, johdonmukaista, pelotonta toimintaa oman maan ja kansan hyväksi, sen tulevaisuuden puolesta. Ja tätä mittapuuta käyttäen kestää kommunistien talvisodan aikainenkin toiminta historian arvostelun — vaikkapa tässä toiminnassa olisikin sattunut joitakin ”kauneusvirheitä”.
Että me kansamme tulevaisuutta ajatellen pidämme ensiarvoisen tärkeänä ystävällisten suhteiden vaalimista ja lujittamisia nimenomaan Neuvostoliittoon ja muihin sosialismin maihin ja varoitamme kanssaihmisiämme uuden talvisodan- ja jatkosotahengen lietsojien likaisesta ja vaarallisesta pelistä, sen hyväksyy asiaa ajateltuaan jokainen vilpitön isänmaanystävä, jolle Suomen kansan tulevaisuus on kallis. Mahtaakohan Suomesta löytyä enää montakaan sellaista pölkkypäätä, joka ei älyä sitä, että tulevaisuus kuuluu sosialismille koko maapallolla, Suomi siihen luettuna.
Olen joutunut monta kertaa tekemään sen havainnon, että talvisodan muistoilla ratsastelevien sotakiihoittajien ratsastus päättyy lyhyeen kuin kanan lento, kun asia selitetään oikealla tavalla, marxilaisen teorian ja tosiasiain valossa. Tulevissa vaaleissa on heiltä otettava lopullisesti pois ne turhat luulot, että heidän onnistuu pumpata tämän kansan sieluun uutta talvisota- ja jatkosotahenkeä.
IV. Demokratiasta ja ”parlamentin hävittämisestä”
Ketkä ovat tehneet väkivaltaa Suomen eduskunnalle?
Alkeellisimpiin säädyllisen käyttäytymisen sääntöihin kuuluu se vanha neuvo, että hirtetyn kodissa ei pitäisi puhua mitään nuorasta. Ja varsinkin hirttäjän olisi ehdottomasti viisainta pitää sellaisessa tapauksessa suunsa kiinni. Mutta tällaista tahdikkuutta saamme turhaan odottaa kotimaisilta demokratian hirttäjiltä. Kohtalon iva tahtoo, että nuhteettomimpina demokratian ritareina esiintyvät täällä juuri ne piirit, joilla on omallatunnollaan eniten rikoksia demokratiaa vastaan. Tällä kertaa he suvaitsevat esiintyä erikoisesti kansaneduskunnan ystävinä, leimaten kommunistit eduskunnan vihollisiksi, ”parlamentin hävittäjiksi”.
Kysymme vaatimattomasti: mitä olivat ne suomalaiset piirit, jotka syyskesällä 1917 hajoittivat Suomen laillisen eduskunnan Kerenskin husaareilla? Kuka järjesti vuonna 1918 kansanedustajienkin keskuudessa niin perusteellisen apuharvennuksen, että kansalaissodan jälkeiseen tynkäparlamenttiin kuului 92 työläisten valitsemasta edustajasta yksi ainoa? Kenen toimesta vangittiin kokonainen työväen eduskuntaryhmä vuonna 1923, ja sitten jälleen vuonna 1930? Kommunistitko järjestivät kansanedustajien Eino Pekkalan ia Jalmari Rötkön muilutuksen eduskunnan perustuslakivaliokunnan istunnosta? Väinö Tanner vaiko kommunistit toimittivat linnaan kuutoset? Kommunistitko olivat vallassa silloin, kun Suomi syöstiin Hitlerin sotaan eduskunnan tietämättä ja sen mieltä kuulematta?
Kun Hitler ja Göring poltattivat Berliinin valtiopäivätalon, olivat he kyllin äveriäitä syyttääkseen tästä konnantyöstään nimeltään mainittuja kommunisteja, Dimitrovia ja muita, vaikkakin huonolla menestyksellä, kuten tiedetään. Mutta Berliinin valtiopäivätalon murhapolttajien suomalaiset hengenheimolaiset ovat vieläkin nolommassa asemassa, sillä he eivät pääse alkuunkaan syyttämään kommunisteja omista terroriteoistaan Suomen eduskuntaa ja kansanedustajia kohtaan. Ja se heidän nykyinen suuri vaalivalttinsa, että kommunistit muka pyrkivät ”parlamentin hävittämiseen”, roikkuu täydellisesti ilmassa, sillä todistukset loistavat poissaolollaan. Niitä ei löydy historiasta eikä marxilaisesta teoriasta, vaikka sitä ahkerasti yritetään.
Marxilainen teoria ja parlamentarismi
Tosiasioiden ja marxilaisen teorian perusteella voitaisiin kommunisteja syyttää päinvastoin siitä, että he pyrkivät muuttamaan parlamentin puhumalaitoksesta todelliseksi kansanedustuslaitokseksi, lisäämään monin verroin sen merkitystä ja valtaa tekemällä sen vastuunalaiseksi myöskin lakien täytäntöönpanosta eikä vain niiden laatimisesta, siitä, että he pyrkivät lähentämään parlamenttia kansaan tekemällä kansanedustajat jatkuvasti tilivelvollisiksi valitsijoilleen ja koska tahansa erotettaviksi tehtävistään, jos heidän toimintansa ei vastaa valitsijain tahtoa. Kirjassaan ”Valtio ja vallankumous” Lenin puhuu Pariisin Kommuunin kokemusten valossa parlamentarismin hävittämisestä, mutta ei suinkaan parlamentin hävittämisestä. Hän sanoo:
”Porvarillisen yhteiskunnan kauttaaltaan mädän ja lahjottavissa olevan parlamentarismin tilalle Kommuuni asettaa laitokset, joissa lausunto- ja käsittelyvapaus ei rappeudu pettämiseksi, sillä parlamenttimiesten on itse tehtävä työtä, itse pantava lakinsa täytäntöön, itse tarkistettava, miten asiat sujuvat käytännössä, itse välittömästi vastattava valitsijainsa edessä. Edustuslaitokset pysyvät, mutta parlamentarismia erikoisena järjestelmänä, lainsäädäntö- ja täytäntöönpanotyön jakona, edustajien etuoikeutettuna asemana ei ole. Demokratiaa, proletaaristakaan demokratiaa emme voi ajatella ilman edustuslaitoksia, mutta ilman parlamentarismia voimme ja meidän tuleekin se ajatella” (Valtio ja vallankumous, sivu 44).
Ja vielä:
”Ulospääsy parlamentarismista ei tietenkään ole edustuslaitosten ja valintaperiaatteen hävittämisessä, vaan edustuslaitosten muuttamisessa juttutuvista työskenteleviksi laitoksiksi” (Sama teos, sivu 42).
Tannerilaiset sitaatinväärentäjät
Näemme, että marxilaisuus ymmärtää ”parlamentarismin hävittämisellä” parlamentin kansanvaltaista uudistamista, parlamentarismin mätäpaiseiden poistamista, mutta ei missään tapauksessa kansanedustuslaitoksen hävittämistä. Ne nykyisin maakunnissa kiertävät niin sanotut ”sitaattikokoelmat”, joilla oikeistososialidemokratian johtajat pyrkivät osoittamaan, että kommunistit ovat ”parlamentin hävittämisen” kannalla, ovatkin vain heidän arvolleen sopivaa väärennystä. Tyhmempi ei näet huomaa, kun sana ”parlamentarismi” lyhennetään ”parlamentiksi”. Mutta tarkoitus on saavutettu: ajatus muutetaan päinvastaiseksi kuin se on alkujaan ollut.
Ihailkoot tannerilaiset sitaatinväärentäjät omaa kätevyyttään! He pystyvät väärentämään sitaatteja, mutta eivät pysty muuttamaan toiseksi sitä tosiasiaa, että parlamenttia ei ole hävitetty missään siellä, missä kommunistit ovat tulleet valtaan. Lokakuun vallankumouksen jälkeen tapahtunut Venäjän Perustavan kokouksen hajoitus, josta Kautsky aikoinaan yritti tehdä suuren numeron, ei suinkaan merkinnyt ”parlamentin hävittämistä”, koska kumoamattomat tosiasiat osoittivat, että jo ennen vallankumousta valitun Perustavan kokouksen kokoonpano ei enää vastannut valitsijain tahtoa, ja koska kansa oli luonut monin verroin kansanvaltaisemman edustuslaitoksensa, uudentyyppisen parlamentin, Työväen ja talonpoikien edustajien Neuvostot.
Turhaan yrittäisivät vastustajamme mainita ainoatakaan esimerkkiä parlamentin hävittämisestä missään kansandemokratian maassa. Mutta eihän heille totuudesta olekaan muuta kuin pelkkää riesaa.
Porvarillisen demokratian surkeus
Kaikista niistä raskaista rikoksista huolimatta, joita suomalaiset ”kommunismin hävittäjät” ovat tehneet demokratiaa, Suomen kansaneduskuntaa ja suomalaisia kansanedustajia vastaan, sanomme me, että täällä on sittenkin vallinnut eräänlainen demokratia, nimittäin porvarillinen demokratia. Sanoopa O. W. Kuusinen teoksessaan ”Suomen työväenliikkeen opetuksia”, että neljännesvuosisataa 1919–1944 ”voisi tavallaan nimittää porvarillisen demokratian rehottamisen kaudeksi”.
Kuten näkyy, me kommunistit emme siis ota lainkaan vaaria pikkumaisista vastustajistamme, jotka väittävät, että sosialismin maissa ei muka ole ensinkään demokratiaa, on vain pelkkää diktatuuria. Me olemme ritarillisia. Myönnämme kapitalistisessakin yhteiskunnassa olevan jonkinlaista, vaikku tosin viheliäisiä demokratiaa, eikä vain pelkkää porvariston diktatuuria. Mutta sanottava on, että eivät kaikki kannattajamme näy hyväksyvän tätä meidän ritarillisuuttamme. Kuopiosta on saapunut eräältä työläistoverilta kiukkuisenpuoleinen kirje, jossa arvostellaan ankarin sanoin ei vain Lehéniä, vaan Leniniäkin moisesta ritarillisuudesta. Siinä sanotaan, että ”Lehén sotkee käsitteet sekaisin”, kun hän puhuu porvarillisesta demokratiasta, sillä ”kapitalismissa ei ole hituistakaan demokratiaa”, on vain porvariston diktatuuria. Ei ole kahdenlaista demokratiaa, porvarillista ja proletaarista, on vain yhtä lajia demokratiaa, joka toteutuu puhtaana kommunistisessa yhteiskunnassa.
Niin suuresti kuin nämä kuopiolaisen vastaväittäjäni teoriat eroavatkin meidän marxilaisesta käsityksestämme, luulen ymmärtäväni häntä täydellisesti. Eikä ole vaikea ymmärtääkään suomalaista työmiestä, joka on joutunut kokemaan nahoissaan valkoisen vallan vankileirihelvetit, työmaaterrorin ja työväenjärjestöjen vainot, ehkäpä vielä kaiken kukkuraksi saanut sivalluksen Fagerholmin hallituksen ratsupoliisin pampustakin, ja joka kaikkien näiden kokemustensa jälkeen kysyy: helvetinkö demokratiaa tämä on?
Me, jotka esiinnymme aina kiihkottomasti ja asiallisesti, vastaamme tähänkin kysymykseen kärsivällisesti selittäen: ei, hyvä toveri, ei helvetin demokratiaa, vaan porvarillista demokratiaa. Eihän se seikka, että työläisille mätkitään luokkatuomioita, että työväen järjestöjä vainotaan, että Värtsilä- ja Kehiyhtiön herrat pieksättävät ja ammuttavat Simosillaan, Gabrielssoneillaan, Lampeloillaan ja Huhtaloillaan työmiehiä ja työläisnaisia, ole millään muotoa ristiriidassa porvarillisen demokratian kanssa. Emmehän me ole koskaan väittäneetkään, että porvarillinen demokratia olisi demokratiaa työläisille. Porvarillinen demokratia merkitsee sitä, että se on demokratiaa porvaristolle. Eivätkö Värtsilä- ja Kemiyhtiön omistajat ja muut suurkapitalistit ole nauttineet ja nauti edelleenkin täysiä demokraattisia vapauksia? Heidän ei ole tarvinnut eikä tarvitse nytkään pelätä poliisien pamppuja eikä konepistooleita, heitä ei ole syytetty eikä tuomittu kapinasta.
Porvarillisen demokratian vallitessa voidaan sallia laajojakin vapauksia esim. kapitalistien asioilla kulkeville työläisten pieksijöille ja sorkkarautaurhoille. Voidaanpa myöntää erinäisiä demokraattisia oikeuksia, esim. äänioikeus, laajemmillekin kansalaispiireille, mutta aina vain niissä puitteissa ja niillä ehdoilla, jotka hallitseva porvaristo katsoo kullakin hetkellä itselleen edullisiksi. Suurkapitalistit määräävät loppukädessä niiden kansanjoukoille mahdollisesti myönnettävien demokraattisten oikeuksien ja vapauksien äärimmäisrajan, jonka tuolla puolen pamput alkavat vinkua ja konepistoolit rätistä.
Emme siis pääse mihinkään siitä totuudesta, että porvaristonkin luokkavalta on demokratiaa eräille, nimittäin kapitalistisille riistäjille ja heidän kannattajilleen, siis kansan pienelle vähemmistölle. Mutta työläisiä ja kansan enemmistöä vastaan se on diktatuuria, siis vähemmistödiktatuuria.
Tie sosialismiin kulkee demokratian laajentamisen kautta
Sameassa vedessä kalastelevien vastustajiemme epärehellisyyttä kuvaa erinomaisen hyvin se, että he siteeraavat hyvin hanakasti sellaisia kohtia marxilaisten teoksista, joissa puhutaan proletariaatin diktatuurisia, mutta eivät siteeraakaan sitä, kun me väitämme ja todistamme, että jokainen valtio on diktatuuria, koska jokainen valtio käyttää jonkinlaisia pakkotoimenpiteitä, kun me väitämme ja todistamme, eitä porvarillinen valtio on demokratiaa ainoastaan porvaristolle, kansan pienelle vähemmistölle, mutta diktatuuria kansan enemmistöä vastaan, vähemmistödiktatuuria, ja että sosialistinen valtio on diktatuuria ainoastaan mitättömän pientä vähemmistöä, kansan vihollisia vastaan, mutta demokratiaa kansan valtavalle enemmistölle.
Jokaisen sosialismin tielle lähteneen valtion syntyhistoria todistaa, että tie porvarillisesta demokratiasta sosialistiseen demokratiaan, neuvostodemokratiaan ja kansandemokratiaan on kulkenut demokratian laajentumisen, syvällisen demokratisoitumisprosessin kautta. Tässä demokratisoitumisprosessissa ovat tulleet murretuiksi ne viheliäiset, ahtaat puitteet, joissa porvaristo omaa luokkaetuaan silmälläpitäen on halunnut demokratian säilyttää. Demokratian puitteet avartuvat, ja tarpeeksi laajennuttuaan demokratia muuttuu todelliseksi kansanvallaksi, joka tekee työtätekevästä kansasta maansa isännän. Tämä onkin jo toisenlaista demokratiaa, sosialistisia, proletaarista demokratiaa, demokratiaa kansan enemmistölle. Tämän uuden demokratian oleellisin piirre, kuten Neuvostoliiton ja kansandemokratian maiden esimerkistä näemme, on mahdollisimman laajojen kansanjoukkojen osallistuminen maansa taloudellisen, poliittinen ja sivistyselämän johtoon.
Onko demokratia yksi?
Mutta niin monin verroin laajempaa ja todellisempaa kuin tämä demokratia onkin porvarilliseen demokratiaan verraten, ei sekään ole vielä ns. ”puhdasta” demokratiaa, koska siinäkin vielä tarvitaan jonkinlaisia pakkotoimenpiteitä, mikäli kansan vapauden viholliset eivät halua vapaaehtoisesti alistua kansan enemmistön tahtoon. Mutta kaikenlaiset valtion pakkotoimenpiteet ovat diktatuuria. Ja jos mainitsemani kuopiolainen työläistoveri tietäisi, kuinka haljuun seuraan hän joutuu puolustelussaan ”yhden” ja ”puhtaan” demokratian teoriaa, rupeaisi hän varmasti tarkistamaan kantaansa. ”Puhtaan demokratian” teorian isä on marxilaisuuden luopio Kautsky. Hänen jälkiään seurasi Oskari Tokoi, joka vieraili täällä Suomen Huollon kustannuksella Amerikoista saakka julistamassa evankeliumia: ”demokratia on yksi”. Kun Oskarilta kysyttiin, millaista tämä ”yksi” demokratia on, hän selitti, että se on juuri sellaista, mikä Amerikan Yhdysvalloissa nykyään vallitsee. ”Yksi demokratia” on siis sitä, että jokainen neekeri voidaan teloittaa valkoisen naisen raiskaamisesta — ei sen vuoksi, että hän olisi raiskannut valkoista naista, vaan sen vuoksi, että hän on neekeri. ”Yksi demokratia” on sitä, että jokaisen virkamiehen täytyy valallaan vannoa, että hän ei ole koskaan tuntenut minkäänlaista myötätuntoa kommunismia kohtaan, ja ellei hän tällaiseen ihmisarvoa ja omantunnon vapautta loukkaavaan rituaaliin suostu, hänet pannaan linnaan ”kongressin halveksimisesta”.
Mutta myönnämme taaskin ritarillisesti, että amerikkalainenkin demokratia on demokratiaa eräille — nimittäin dollariruhtinaille, sodanlietsojille ja yleensä kaikenlaisille gangstereille. Se demokratia, jota me haluamme, on aivan toisenlaista demokratiaa, todellista kansanvaltaa.
N.s. ”pakkodemokratia”
Vaikka sanommekin, että demokratiaa voi meidän päivinämme olla vain kahdenlaista, joko porvarillista tahi sosialistista, emme ole tässäkään asiassa kaavamaisia, vaan olemme valmiit keskustelemaan eräästä ”kolmannestakin” demokratian lajista, niin sanotusta ”pakkodemokratiasta” so. sellaisesta asiaintilasta, jolloin porvariston on pakko vastoin omaa tahtoaan sietää hallitsemassaan maassa kansalla olevan enemmän demokraattisia oikeuksia kuin sen omasta mielestä olisi suotavaa. Tällaisessa asemassa on Suomen porvaristo tällä hetkellä, ja siksi se ruikuttaa ”pakkodemokratiasta”. Se on selvästi ilmaissut, mm. Fagerholminsa suulla, haluavansa palata tästä kirotusta ”pakkodemokratiasta” entiseen ns. ”suomalaiseen demokratiaansa”, jolla ei tarkoiteta mitään muuta kuin vasemmistolaisen työväenliikkeen toimintavapauden täydellistä tukahduttamista, ja ensi vuorossa SKP:n julistamista lain ulkopuolelle. Tämä ei tietenkään estä porvariston propagandaviranomaisia tekemästä itseään naurettaviksi, kun he koettavat happamin ilmein tehdä itselleen hädästä hyveen uhoilemalla, kuinka demokraattinen maa tämä Suomi on, kun yksinpä kommunisteillakin on jonkinlaisia legaalisia toimintamahdollisuuksia, vaikka koko maailma tietää, että Suomen kansan nykyiset, entistä paljon laajemmat demokraattiset vapaudet ovat yksinomaan Neuvostoliiton kanssa tehdyn rauhansopimuksen ja demokraattisista oikeuksistaan sitkeästi kiinnipitävien suomalaisten kansanjoukkojen ansiota.
Historia todistaa, että me kommunistit olemme aina puolustaneet demokratiaa, porvarillistakin demokratiaa, jopa porvarillisen demokratian rippeitäkin kaikenlaista taantumusta vastaan. Ja koska nykyinen ”pakkodemokratia” on kieltämättä demokraattisempaa kuin Suomessa takavuosina vallinnut ja maamme taantumuspiirien, suurkapitalistien ja heidän tannereittensa ja fagerholmiensa jälleen havittelema ”suomalainen demokratia” olemme valmiit puolustamaan henkeen ja vereen asti tätä ”pakkodemokratiaa”, mutta taistelemaan myöskin sen laajentamisen puolesta aina siihen saakka, kunnes toteutuu Suomen työläisten ja torpparien vanha tunnus:
”Kansan työ, kansan valta.”
Helsinki 1951 — Kansankulttuuri — Kustannusosakeyhtiö Yhteistyön Kirjapaino